Tarih Eğitiminde Çağdaş Öğrenim Araçlarının Kullanımı Semineri Gerçekleştirildi

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Tarih Bölümü tarafından düzenlenen “Tarih Eğitiminde Çağdaş Öğrenim Araçlarının Kullanımı” başlıklı seminer, 17 Şubat 2025 tarihinde Ziraat Bankası Kütüphanesi Bankkart Salonu’nda gerçekleştirildi. İMÜ Tarih Bölümü’nden Araş. Gör. Bahri Özel tarafından verilen seminere akademisyenler, araştırmacılar ve öğrenciler yoğun ilgi gösterdi.

Seminerde, dijital öğrenme araçlarının tarih eğitiminde nasıl daha verimli kullanılabileceği ele alındı. Akademik araştırmaların ve yazım süreçlerinin dijital kaynaklarla nasıl desteklenebileceği üzerinde durulurken, Zotero ve Mendeley gibi referans yönetim programlarının kullanımına dair bilgiler paylaşıldı. Ayrıca, dijital arşiv ve kütüphanelerin akademik çalışmalara sağladığı katkılar vurgulandı. Google Scholar, Dergipark, YÖK Tez Merkezi, Yazma Eserler Kurumu, Başbakanlık Osmanlı Arşivi, İSAM, J-Store, ProQuest ve HathiTrust gibi platformların etkin kullanımına yönelik ipuçları katılımcılarla paylaşıldı.

Akademik çalışmalarda not alma süreçlerini kolaylaştıran sesli uygulamalar, çeviri araçları ve sözlük programlarının işlevselliği de seminerin önemli başlıkları arasında yer aldı. Sesli not alma uygulamalarının araştırma sürecine katkıları anlatılırken, Google Translate ve ChatGPT gibi çeviri araçlarının verimli kullanımı hakkında bilgiler verildi. Osmanlıca ve eski metinlerin anlaşılmasını kolaylaştıran Lugatim ve LexiQamus gibi sözlük programlarının yanı sıra, metin içinde tarama yapmayı sağlayan OCR tabanlı Abbyy FineReader programının işlevselliği aktarıldı. Harita hazırlama ve tablo oluşturma süreçlerinde ArcGIS, Excel ve Airtable gibi araçların sağladığı imkânlar da katılımcılara tanıtıldı.

Seminerin interaktif bölümünde ise katılımcılar, akademik okuma ve yazma alışkanlıkları üzerine fikir alışverişinde bulundu. Basılı materyaller ile dijital ekranlar arasındaki farklar, Microsoft Word ve benzeri programlarda yazım süreçleri, içerik düzenleme teknikleri, çalışma ortamlarının verimlilik üzerindeki etkisi gibi konular tartışıldı. Siyah ekran modu, çift ekran kullanımı, ışıklandırma düzenlemeleri ve ergonomik oturma pozisyonlarının akademik verimliliğe etkileri değerlendirildi. Ayrıca, akademik çalışmalarda kullanılan platformlar, sunum hazırlama teknikleri ve not alma yöntemleri üzerine görüşler paylaşıldı.

Seminer, katılımcılara dijital araçları akademik çalışmalarında daha verimli kullanma konusunda önemli bilgiler sunarak, tarih eğitimi ve araştırma süreçlerinde dijital dönüşümün önemine dair farkındalık kazandırdı ve özellikle Tarih Bölümü’nde öğrenim gören öğrencilerimize ücretsiz bir mesleki eğitim olanağı sundu.