Sanat Tarihçisi Ne İş Yapar? Projesi Tamamlandı

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü, Türk-İslam Sanatı ve Arkeolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi ve Stratonikeia ile Lagina Kazı Başkanlığı iş birliğiyle yürütülen “Sanat Tarihçisi Ne İş Yapar?” başlıklı proje, 22-27 Aralık 2024 tarihlerinde gerçekleştirilen kapsamlı etkinliklerin ardından başarıyla tamamlandı. T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Türkiye Ulusal Ajansı tarafından desteklenen, 2023-3-TR01-KA154-YOU-000176541 numaralı ve “Sanat Tarihçi Ne İş Yapar?” başlıklı Erasmus+ KA154 projesi kapsamında, yeni mezun sanat tarihçilerin iş bulma süreçlerinde karşılaştıkları zorlukları aşmalarına yardımcı olma ve istihdam olanaklarını artırma amacıyla bir dizi etkinlik düzenlendi.

Atölyeler, seminerler, rehberlik oturumları, müze ziyaretleri ve interaktif etkinliklerle donatılmış proje etkinlikleri sürecinde, katılımcılar hem profesyonel beceriler geliştirme hem de sektörün uzmanlarıyla buluşarak teorik bilgi ve pratik beceriler edinme fırsatı buldular.

Projenin ilk günü, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sanat Tarihi Bölüm Başkanı ve Proje Koordinatörü Prof. Dr. Kadir Pektaş, Proje Koordinatör Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Büşra Ayaz ve Türk-İslam Sanatı ve Arkeolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdür Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Diri Apaydın’ın açılış konuşmaları ve tanışma etkinlikleriyle başladı. Katılımcılar arasındaki iletişimi güçlendirmek amacıyla “Buz Kırıcı Etkinliği” yapıldı. Sosyal medya ve sanat tarihi konularının buluştuğu ikinci oturumda Drone Operatörü Oğuzhan Karadirek, “Sosyal Medyada Sanat Tarihçisi Olmak” başlıklı konuşmasını gerçekleştirdi. Gün sonunda Erasmus+ ve Youthpass sertifikası üzerine yapılan bilgilendirmeler, katılımcıların uluslararası kariyer olanaklarını tanımasına katkı sağladı.

Projenin ikinci günü, istihdam rehberi hazırlama atölyesiyle başladı. Dr. Öğr. Üyesi Büşra Ayaz liderliğindeki bu atölyede, katılımcılar gruplara ayrılarak sanat tarihi mezunlarının iş dünyasında karşılaştığı zorluklara çözüm önerileri sundular. Gruplar, lider seçimi ve politika metni hazırlama süreçleriyle organizasyon ve iletişim becerilerini geliştirme fırsatı buldu. Ardından, İstanbul Medeniyet Üniversitesi Görsel İletişim ve Tasarım Bölümü öğrencisi Ali Bayrak, “Dijital Tasarım Atölyesi” etkinliğinde katılımcılara Canva platformunda tasarım yapmayı öğretti. Bu etkinlik sayesinde katılımcılar, dijital içerik üretim becerilerini geliştirdiler. Günün sonunda Sanat Tarihçisi Hakan Demirtaş, sanat eserleri kaçakçılığı ve sanat tarihçilerinin bu alandaki rolleri üzerine bir konuşma yaptı. Bu oturum, katılımcıların kültürel mirasın korunmasındaki sorumluluklarını anlamalarını sağladı.

Üçüncü gün, interaktif bir drama etkinliğiyle başladı. Van Gogh’un Theo’ya Mektuplar adlı eseri, katılımcılar tarafından tiyatroya uyarlanarak sahneye taşındı. Katılımcıların girişimcilik ve özgüven becerilerini geliştiren etkinliğin ardından program, politika metni yazma çalışmaları devam etti. Gruplar, Canva üzerinde görsel sunumlar hazırlayarak fikirlerini somutlaştırdı. Genç sanat tarihçilerin deneyim paylaşımı oturumu ile günü tamamlayan etkinlikte, yeni mezunların kariyer yolculuklarına dair paylaşımları, katılımcılara ilham verdi ve farklı kariyer yollarını keşfetmelerine olanak tanıdı.

Dördüncü gün, Cumhurbaşkanlığı Arşivinden Restoratör Mustafa Sulu’nun “Kağıt Onarım Atölyesi” ile başladı. Mustafa Sulu, katılımcılara ciltçilik ve restorasyon alanındaki mesleki bilgileri ile eski kağıtları yeniden kullanarak defter yapma sürecini uygulamalı olarak gösterdi. Ardından, Marmara Üniversitesi Sanat Tarihi Bölüm Başkanı ve Milli Saraylar İdaresi Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Abdülhamit Tüfekçioğlu, “Milli Saraylarda Çalışmalar ve Kariyer Fırsatları” başlıklı bir oturum gerçekleştirdi. Milli saraylarda yürütülen projeler hakkında bilgi veren Tüfekçioğlu, sanat tarihçiler için bu alandaki kariyer olanaklarını detaylandırdı.

Projenin beşinci günü, “İklim Aktivistleri Atölyesi” ile başladı. Sanatsal eylemler ve vandalizmin müze ve sergi alanlarındaki etkisi üzerine yapılan tartışmalar, katılımcılara bu konuda farkındalık kazandırdı. Belgesel gösterimi ve soru-cevap oturumları, interaktif bir öğrenme ortamı sağladı. Ardından, Habsbro Türkiye Pazarlama Müdürü Ali Murathan Dikel, “İş, Mülakat, Öz Yeterlilik ve Özgüven” başlıklı bir atölye gerçekleştirdi. Bu atölyede, iş mülakatlarına hazırlanma, kendini doğru ifade etme ve etkileyici bir özgeçmiş hazırlama teknikleri üzerine kapsamlı bilgiler paylaşıldı. Günün devamında, Uzman Gül Bulut’un liderliğinde yaratıcı drama atölyesi gerçekleştirildi. Sanat tarihi kavramlarının yaratıcı drama teknikleriyle işlendiği bu etkinlik, katılımcıların girişimcilik ve ifade becerilerini geliştirdi.

Son gün, Organizasyon Sorumlusu ve Tur Rehberi Arş. Gör. Yasin Saygılı eşliğinde İstanbul Arkeoloji Müzeleri ve Türk İslam Eserleri Müzesi’ne yapılan ziyaretlerle tamamlandı. Osman Hamdi Bey’in arkeolojik çalışmaları ve İskender Lahdi gibi önemli eserler hakkında detaylı bilgiler sunulan bu ziyaretlerde, katılımcılar müze müdürleriyle tanışma ve soru cevap etkinliği yapma fırsatı yakaladı. Günün sonunda gerçekleştirilen kapanış töreniyle, katılımcılar kazandıkları Youthpass sertifikalarını alarak projeyi başarıyla tamamladılar.

Üniversite eğitimlerini tamamlayan genç sanat tarihçilerinin kariyerlerine rehberlik ederek sunulan ücretsiz mesleki eğitimlerle mesleki gelişimlerine önemli katkılarda bulunan proje, gençlerin işgücüne katılımına ve kendi alanlarında kaliteli işler edinmelerine destek oldu.